Krav til bil i RMCH

Diskusjoner og informasjon vedr det årlig Rallye Monte-Carlo Historique

Krav til bil i RMCH

Innlegg inmo » 2011 Feb 14, 16:12

Som fersking i challengeverden er jeg i tvil om hvordan jeg skal tolke krav til deltagende biler i RMCH. Jeg forstår at det skal være 79-mod. eller eldre, og at bilen må stå på arrangørens liste over "tillatte" bilmodeller. Men hva med spesifikasjonene?
Er det som i Ap K at alt må være homologisert i tidsperioden? Eksempel: Kan en Volvo 240 eldre enn 80-mod ha 2,3 l motor m/innsprøytning, (som i VOC-reglementet), eller må den ha B20 med doble forgassere, slik den må i App K?
Jeg vet at det er mye kompetanse på dette regelverket i challengemiljøet, og venter spent på en oppklaring.

Med hilsen
Inge Møller
inmo

Re: Krav til bil i RMCH

Innlegg knut » 2011 Feb 26, 13:33

Det virker som få føler seg kallet til å svare, derfor svar fra en amatør når det gjelder regler....
Jeg tror du må holde deg til app.K i utgangspunktet. Du må ha et FIA pass på bilen, som du får hos Norsk Bilsportforbund. Du deklarerer din bil, og er ansvarlig for det som står der. Blir dine opplysninger godtatt i NBF er det ingen som kan nekte deg start i et løp, såfremt opplysningene stemmer med bilen.
Dette er et historisk løp, og bilene skal være slik de ble brukt i den tiden de var aktive. Injection og turbo på en Volvo PV er nok derfor klart over streken. Skivebremser er derimot lovlig.
Dette er iallefall slik jeg forstår det, og det har gått bra i 12 Monte-Carlo Historique.
Knut
Volvo PV
knut

Innlegg Jan Haugerud » 2011 Feb 27, 22:26

Vær klar over at listen ov "eligible cars" ikke er uttømmende, dvs andre biler kan delta.
Hvor lett dette er å få til kjenner jeg ikke til men antar at du skal ha en interessant bil for å få det til
Jan Haugerud
Jan Haugerud

Innlegg knut » 2011 Feb 28, 22:24

Det viktigste er dog at du er intressert i å delta i det som for noen av oss er årets høydepunkt!
Et litt annerledes løp der mye må klaffe for å oppnå et godt resultat. Det blir mange variabler i løpet av 350 mil! I år ble det ikke særlig mye snø, egentlig bare på etappe 2, og for oss gikk løpet veldig greit, uten problemer, utenom på etappe 13 (!) der bremsene kokte bort. Nedkjøringen fra la Cabanette til Col d´Orme er 373 høydemeter på 2 km! Vi kjørte det PVen gikk for å holde tiden, men når vi kom ned var bremsene borte, og pedalen gikk i bunn. Vi pådro oss derfor en god del prikker på siste del av etappen, og falt 6 plasser. Som Arne sa: Vi kjørte ikke så hardt som dette når vi kjørte i skogen i gamle dager! Den siste natta er virkelig heftig, og veldig mye avgjøres da.
Spør gjerne noen av de gamle rallygutta som har kjørt! Dette er langt fra "rally i slow motion" som noen sier.
Ser deg på startstreken neste år! ;)
Det ligger noen fine snutter på linker på challengelop-siden, som gir fint bilde av løpet, f.eks. inboard fra Alpine nr. 12 (som ble nr.18 totalt) fra etappe 2.
knut

Innlegg inmo » 2011 Apr 30, 20:58

Takker for gode tips både her og pr. telefon. Jeg har valgt en ganske safe løsning: Å bygge opp en Volvo 142 1972-modell til challengebruk. Standard bil i utgangspunktet, men har nå fått inn bur og rallystoler/seler er på veg, Inntil den er klar har jeg bygget om Gresdals gamle lyseblå Saab V4 1967-mod til rallybil, men bruker den i challenge hvis det drar ut med å få Volvoen klar. Men med tanke på RMCH er det Volvoen som er aktuell. Er veldig skuffet over flere avlysninger siden Vinter Challenge. Vi skulle gjerne fått kjørt noen løp og blitt litt varme i challenge-trøya. Uten å kritisere noen tror jeg nok informasjonen om løpene må bli lettere tilgjengelig for å sikre flere deltakere. Bruk www,norsk-rally.com. Der er alle med rallyinteresse inne, og det skulle forundre meg mye om ikke potensielle challengedeltakere kikker innom der også.
inmo

Innlegg ThomasB » 2011 Mai 10, 11:41

Synd med avlysninger ja, men er enig i det som skrives over. All ære til de som arrangererer løp av høy kvalitet i Norge, men en av grunnene til at det ofte er få deltakere kan være at det er litt dårlig informasjon ute ja. Gleder meg til Festningsløpet og håper flere melder seg på.
ThomasB

Gå til Rallye Monte-Carlo Historique

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern