Deltakere RMCH -09

Diskusjoner og informasjon vedr det årlig Rallye Monte-Carlo Historique

Deltakere RMCH -09

Innlegg knut » 2008 Nov 12, 22:35

Foreløpig ser det ut til å bli 26 norske lag som stiller til start i neste års løp. :D I tillegg kan det være lag vi ikke vet om. Ikke dårlig! Og alle venter spent på en konvolutt fra Monaco.
På møtet på Tyrigrava sa Monty at alle som er påmeldt fra Oslo får starte. Om dette er offesielt får vi snart se....
knut

Re: Deltakere RMCH -09

Innlegg Jan Skute » 2008 Des 18, 13:16

Ser ut til at Norge og Spania leder statestikken over "utenlandske" deltagere i 2009.

Spania 26
Norge 26
Italia 20
Belgia 19
Tyskland 18
Sveits 12
England 10
MC 10
Danmark 4
Finland 3
USA 1
Andorra 1
Portugal 1

Så er vel resten Franskmenn hvis jeg har talt nogenlunde rett.

Som dere ser har vår 3 tyske venner som vant i 2008, igjen flokket seg sammen i de bakre rekker. Man kan jo tenke hva man vil. Med de plasseringene de fikk i 2008 hadde de helt sikkert kommet med blant de 30 beste om de hadde ønsket. Nå får vi bare håpe at de ikke klarer å utnytte situasjonen med sine følgebiler og sitt komunikajonsnett som i 2008. Jeg håper også at alle som starter rundt disse følger litt med i hvordan de legger opp sin strategi.
Personlig er jeg veldig fornøyd med startnr. 35, og også start nr. 2 ut fra Barcelona..

Mvh Jan Skute
Jan Skute

Innlegg knut » 2008 Des 18, 19:36

Vi er også fornøyd med nr 74. Man vet jo aldri, noen ganger er det best med lavt nummer, og andre ganger med høyt. Vi er iallefall passe langt bak deg, Jan, hvis du kjører i grøfta......
Vedr. tyskerne, så får vi arrangere et attack-team, som prsser dem i grøfta eller noe slikt. Dette er vel en jobb for Ivar Åge?
Knut
knut

Innlegg knut » 2008 Des 18, 19:58

Jeg har også tittet litt på deltakerlista, og hvis det er noen som lurer på hva en Vespa 400 er, så er dette en bitte liten 2-seters minibil med 400 ccm totaktmotor i hekken. Deltok i 1959. Må være skikkelig selvplagere som skal kjøre fra Oslo i en slik. Se side 192 i Monte-Caloboka, bind 1. De kom dengang i mål på 164.plass. Imponerende!
Dette året skjedde det tydeligvis litt av hvert - det er også et bilde der 3 biler har kjørt ut på samme sted, En Citroen ID 19, en Sunbeam Rapier og en Peugeot 403. De står pent parkert ved siden av hverandre nede i lia.....
Det var også dette året Kjell Gudim la Octaviaen på taket på kaia i Monaco.Godt dokumentert.Anbefaler denne boka på det varmeste, for de spesielt interesserte, og det er vi vel alle?
Koster endel, men har hele historien i to bind, med masse fine bilder og tekst på fransk og engelsk.
knut

Innlegg Jan Skute » 2008 Des 19, 01:25

Du er i det morsomme hjørnet ikveld Knut. Bare pass deg, jeg klarer å dra av skikkelig jeg og da skal det bli stopp for deg også, en gang til...... !!!
Nok om det, det kan også være en fordel å starte litt ut i køen, det så man jo ifjor. Det viktigste er egentlig å være litt obs på de som starter like foran. Ser man at det er bil og mannskap som ikke trives så veldig godt på snø og is, gjelder det å komme seg forbi på transportene. Da hender det man må gasse litt ekstra. Selvfølgelig også ikke slippe forbi de som griser på transportene og nesten parkerer der det kan være litt vanskelig. Planlegge bensinfyllinger etc i forhold til de bak er også en viktig del. Vi for vår del stopper ikke hos vår service hvis vi ikke virkelig har et behov. Vite på forhånd hvor mye bensin bilen bruker er et must, deretter kan man enkelt regne ut sine servicer. Vi har bestandig bensinfyllinger så tett inntil CH som mulig, da har vi hele tiden kontroll på hvor lang tid vi bruker inn til CH. Iår kan man glemme bensin fylling mellom St.Nazaire en Royans og Valence. 50 min er ikke lang tid med litt trafikk på Av. Victor Hugo. Vi kjørte normalt på gjennomkjøringen og brukte 46 min. Mellom Alboussiere og Valence like så, Av.Victor Hugo kan gi problemer her også. Her kan man jo redde seg med å fylle neste morgen hvor det er veldig langt til CH i EZE. Inn til EZE må man ha full tank. Nattetappen er som vanlig "full gass". Da har jo alle dårlig tid, det virker som alle er redde for at forfriskningene etter mål på kaia kan bli utsolgt.

Mvh Jan Skute.
Jan Skute

Innlegg leifa » 2008 Des 19, 10:02

Forberedelser er viktig til dette løpet. Under dette hører også kunnskap om konkurrentene. Her er mitt lille bidrag.

For mere info om Vespa 400 kan denne linken brukes: http://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_400 . Under performance står det bl. annet: "The British Motor magazine tested a 400 de luxe saloon in 1959 recording a top speed of 51.8 mph (83.4 km/h) and acceleration from 0-40 mph (64 km/h) in 23.0 seconds". F.eks. på etappen Hamburg til Bad Homburg skal vi bruke 7t. 15min. på 491 km. Det gir vel et snitt på rundt 68 km/t. Det blir ikke mye tid til bensinfylling, kø o.l. Ved køproblemer på Av. Victor Hugo i Valence kan de sikkert ha en fordel når det gjelder å ta seg inn via fortau o.l. men det er sikkert andre steder de kommer til å få problemer med å greie transporttidene. Sporty gjort og lykke til er min kommentar.
LeifA
Kartleser
leifa

Innlegg Jan Skute » 2008 Des 19, 13:51

Enig med både Leif A. og Knut at Vespa 400 er morsom bil. Kanskje litt for morsom for de som starter etter en slik bil i RMCH. Ikke de som starter rett etter, de tar seg forbi. Jeg tenker mer på de som Må starte etter start nr.294 på en Regularity. Vi som kjenner veiene på flere av prøvene litt, vet at selv en motorsykkel blir vanskelig å passere på enkelte strekninger.
Når det gjelder resultatetene for denne bilen i tidligere MC rallies, må vi heller ikke glemme at den gang ble resultatene utregnet etter en handicapregel som inkluderte både motorvolum og hk. Dette var en av grunnene til 2 -takts Saab`ns seire i sin tid.
Det burde kanskje vært en egen klasse som startet sist for så gamle og motorsvake biler.
Synd å kanskje ødelegge for de som har litt ambisjoner om en god plassering.
Eneste lyspunktet er at de starter før våre 3 tyske "venner".
Til Hans, Frode og Tore : Kom dere forbi nr. 294 snarest mulig !!!! (et par andre også)

Mvh Jan Skute
Jan Skute

Innlegg Tore 912 » 2008 Des 19, 18:13

Det er notert! Vi slipper i allefall å tenke på de bak :D Spendt på om vi rekker banketten, starter jo nesten ett døgn etter første mann :D

Tore Johannessen
Tore 912

Innlegg knut » 2008 Des 19, 19:44

Jan har et poeng, at det er viktig å ikke risikere at det blir utsolgt på kaia for øl etter nattetappen. Stå på! :P
knut

Gå til Rallye Monte-Carlo Historique

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern