Stemningsrapporter fra Vidar C og Alpene

Diskusjoner og informasjon vedr det årlig Rallye Monte-Carlo Historique

Stemningsrapporter fra Vidar C og Alpene

Innlegg Jan Haugerud » 2009 Jan 14, 20:52

12.Januar:
Etter å ha kjørt prøve 2-3-4 i går kan jeg si, jeg har ikke siden 1987 sett så mye snø før, jævla glatt i skyggen og nordhell

13.Januar
Jeg er nå i Digne les bains nr 9 Lamastre, tørr, nr 10 tørr men glatt i skyggen, Nr 11 tørr i starten, men mye snø og glatt opp mot col og ned til Laborell og glatt over col til mål, dette blir en fille rista av, selv om jeg kjører Peugeot 207, i morgen er det Entrevaux, så til La bollene vesubie, Col du Turini, Peira Cava og Col du Braus, Col du Turini osv i de 2 dager.

14.Januar - #1
Entrevaux, der kan en kjøre bob, mye snø og 13 % nedover over topp mitt inne på første del av prøven, Col Du Turini over 1 meter med brøytekanter som smelter i sola å lager holke om natta OBS OBS NEDOVER, neste glatt og isete opp til LODA og videre til en kjører ned til LUSERAM, alle skygger er FARLIG!!!! dette kan bli spennende vist det blir kaldt om natta, mye verre enn i 2008

14.Januar - #2
Høye harde brøytekanter, da søen som er kommet har vært bløt, nr 5 drit glatt fra col du perri til st jean en royans nr 6 st pierville, glatt i skyggen, 7 burzet mye snø og glatt, 8 st bonnet le froid, mye snø flekkvis glatt overnattet i lamastre minus 10 grader, starter om en halv time igjen

14.Januar - #3
JEG KJØRER PEUGEOT 207 PÅ SOMMERDEKK, JEG HAR KRAMPE I HØYREBEINET ETTER ALL BREMSINGEN, JEG KJØRER TROSS ALT PÅ NOTER FRA GAMLE FULLFARTS MONTE CARLO RALLY, SNITTHASTIGHETEN SLIK DET ER NÅ ER DET BARE Å GLEMME, ALLE PLASSENE HVOR HASTIGHETEN ER SATT NED TIL 30 KM/H ER LANGT UTENFOR TETTBEBYGGELSEN, I TILLEGG, Å DETTE RESULTERER I AT VI SKAL TA IGJEN DET TAPTE OGSÅ, NEI BLIR FØRET SOM DET ER I DAG, ER DET DEN SOM GREIER Å KJØRE FORTEST SOM FÅR MINST PRIKKER, MEN OM EN DA GREIER Å KOMME I MÅL ER JO IKKE 50/50 SJANSE MEN BARE 70/30, TROR JEG, MEN HUSK AT ALT KAN SKJE MED VÆRET I DE NESTE 14 DAGENE, MEN GLATT OM NATTA BLIR DET NESTEN ALLTID. DET ER TRENING FOR MONTE CARLO RALLYET HER NÅ, MANGE AV TRENINGS BILENE HAR STORE SKADER ETTER AVKJØRINGER ALLEREDE, DE GUTTENE SKAL FÅ DET TØFT I UKA FØRE OSS, HÅPER DE FÅR BORT NOE IS OG SNØ FOR OSS, KJØRER IGJENNOM DET SAMME EN GANG TIL I MORGEN, MÅ NOTERE LITT MERE OM MULIG GLATTE PARTIER I PAPIRA MINE,, DETTE ER JÆVELIG.

15.Januar
Etappene har vi kjørt om igjen i dag, været er fint, men tidene er meget knappe selv i en nymotens bil i dagslys, men skyer trekker nå inn over alpene fra Italia i kveld, kanskje mere snø i vente?? Vi tok en ekstra etappe over D 32 fra D 2565 og opp til Madonne d Utelle, bare for å få vekk den siste rattrusta å sjekke at armen holder, denne veien er så stygg at Col de Turini blir som en motorvei, vi hadde en nydelig utsikt da vi kjørte de siste 6 km helt opp til kirka på toppen hvor vi så snudde å kjørte D 32 ned til D 2205, dette var en siste prøvelse på glatta med sommerdekk før vi reiser hjem i morgen, bil og mannskap er like hele.

Hilsen Vidar
Jan Haugerud

Re: Stemningsrapporter fra Vidar C og Alpene

Innlegg knut » 2009 Jan 16, 16:50

Takk for en morsom beskrivelse. Vi gleder oss til å komme igang på glatta (hvis det vedvarer) Å kjøre en bil på sommerdekk er veldig forskjellig fra å kjøre på vinterdekk. Sommerdekk er som å kjøre på pucker. Jeg antar at nye Conti piggdekk fra norden gjør susen.
Har noen tenkt på at vi har en fordel, vi som kjøper vinterdekk i norden, fremfor de sørfra som får adskillig hardere dekk enn oss. Jeg prøvde et år noen kontinentale vinterdekk på SAAB`en vi hadde dengang, og de var adskillig hardere enn vi var vant med hjemmenifra. Det satt ikke i det hele tatt på glatta. Vi liker jo å tro at vi er så mye bedre til å kjøre på vinterføre enn syd-europerne, men endel av forklaringen ligger nok i dekkene, tror jeg.
knut

Re: Stemningsrapporter fra Vidar C og Alpene

Innlegg vidar » 2009 Jan 17, 17:13

Helt enig at sommerdekk ikke er egnet til dette bruket på denne årstiden , men etter å ha kjørt Monte Carlo siden 1987 har jeg testet mange typer piggdekk og sliks ned disse bakkene , Nordiske dekk med og uten husmorpigg er vel det som egner seg best totalt sett til vårt bruk nå , men de bakkene ned fra Turini er ikke gode når det er snø helt ned til tunelen før la Bollende , men det var nå , om 14 dager er nok alt anderledels ?
vidar

Gå til Rallye Monte-Carlo Historique

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern