Orienteringsløp - best med piggsko.

Diskusjoner og informasjon om challengeløp og challenge i Norge

Orienteringsløp - best med piggsko.

Innlegg olvekm » 2013 Nov 05, 16:11

Vi har gått fra C til B i 2013-sesongen. Det føles som å drive en helt annen sport enn vi gjorde i fjor. Jeg har alltid trodd at orienteringsløp foregår med piggsko og hodelykt, mens billøp går ut på kjøre bil. Jeg forstår at jeg har tatt feil. To av løpene i cupen 2013 hadde helt nye elementer i seg som endrer sporten ganske kraftig: I Fredriksten Challenge og Challenge Sør fikk B og A-lagene ikke utdelt tidstabeller for P-etappene, og i Sør var det til og med lagt inn hemmelige tidskontroller på orienteringsetappene.

Vi begynte med challenge fordi det ga en mulighet til å få kjørt mye med gammel rallybil uten den bilslitasjen og omkostningene som ligger i rally. Løpene i challenge-cupen sett fra C-klassens synsvinkel er nemlig veldig deltakervennlige, med lav økonomisk og kompetansemessig inngangsbillett, men med mulighet for betydelige utfordringer.

Endringen på sporten fra C til B er for stor. Vi hadde to korte sesonger bak oss i C før vi rykket opp, og er delvis sjokkskadet etter årets sesong. Både Halden og Sør var så vanskelige løp at moroa ble borte: En viss mestringsfølelse er nødvendig for at man skal ha det bra i billøp.

Flere lag som har rykket opp til B de siste par årene har rett og slett sluttet å kjøre challenge. Det er veldig dumt. Vi er en mikrosport som trenger rekruttering, og vi trenger i høyeste grad å holde på dem som har fattet interesse for sporten og ønsker å delta.

Flere i miljøet har gitt uttrykk for at de ønsker en utvikling der Challenge blir mer bilkjøring, og mindre orientering rundt stabbursnovene i indre Grukkedalen. Utviklingen i år har vært stikk imot: Nå framstår i hvert fall to av løpene som arrangørenes innbyrdes konkurranse om å lage vanskeligst mulig løp.

Vi har vært svært entusiastiske til å konvertere fra rally til challenge, men nå begynner vi å tvile. Mitt forslag er: Lag challengeløp der bilkjøringen og samspillet mellom kartleser og fører står i fokus, og der lupe- og linialarbeidet tones ned. Bilorientering er da faktisk en egen gren som skal skille seg fra challenge!

Inge Møller
olvekm

Re: Orienteringsløp - best med piggsko.

Innlegg gordini » 2013 Nov 09, 11:50

Hei Olve.
Håper ikke Challenge = Bil-O.
Som kartleser passer jeg best i C klassen det er det du bekrefter, står heller ikke i fare for opprykk, har 2-3 sjåfører som sikkert kan bekrefte det.
Jeg synes C klasse momentet er akkurat passe og med en sånn herrsens retrotripp som ikke kan manipuleres fram og tilbake. Med bare av og på knapp som bare kan spiseopp for langt kjørt gir det nok og styre med sammen med delavstander . Prøver å motivere teameieren til å kjøpe en mer analog måleanording med +- og stillskrue. Men han vil nok ha garantier for pallen, det blir ikke enkelt nei.

Håper challenge i rally passer bedre for slike som meg, som har behov for å lufte noen sjåfører og klenodier som Rekorden osv.

Men det kom ikke for mange til Rally Telemark. Var det tidspunkt eller pris?

Hilsen fra Norwegians over Middelhavet.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Innlegg olvekm » 2013 Nov 11, 14:16

Utfordringen er nok at dersom vanskelighetsgraden i A og B skal heves helt inn i himmelen, vil dette smitte over på C-lagenes opplevelse av løpene også. Fredriksten og Sør er vel gode eksempler på det. Det er to faremomenter;

At opprykk til B-klassen blir en trussel, og ikke en mulighet, og at nybegynnere får et alt for brutalt møte med sporten. Ingen av delene fremmer rekruttering til en sport som er faretruende liten.

Inge Møller
olvekm

Innlegg JornG » 2013 Nov 15, 00:43

Hei alle sammen!

Challenge må være så vanskelig at det er moro men ikke så vanskelig at det blir umulig!

Jeg er helt enig i det som er skrevet her. Man må forsøke å balansere vanskelighetsgraden slik at alle har utbytte av å delta og at man føler at man har mulighet for å takle de fleste utfordringene i et løp. Selvsagt må det være slik at det finnes momenter i løpet som er egnet til å skille deltakerne i resultatlistene men det må ikke bli slik at nesten ingen klarer å "løse rebusen".
Orientering synes jeg er morsomt og bør inngå i en enkelte av løpene gjennom året. Imidlertid synes jeg at det må være et minmum at en får utdelt kart som viser de veiene som faktisk finnes i terrenget. Unntaksvis kan en selvfølgelig legge inn kortere strekninger i "den hvite delen av kartet" eller andre "stunt"men da må det gis informasjon til deltakerne som utvetydig gjør de oppmerksom på at her er det klare avvik mellom kart og terreng.
Orientering på kveld /natt er selvsagt ekstra spennende. Her må det etter min mening legges opp til en vanskelighetsgrad som gjør oppgaven enkelt overkommelig også for de mindre rutinerte. Årets Stifinner synes jeg var et godt eksempel på riktig vanskelighetsgrad på orienteringen på kveldstid, Spiral Challenge og John Unneruds minneløp likeså når det gjelder dagtidskjøring.

Hastighetstabeller:
Jeg mener at tabeller bør deles ut til alle deltakere. Mange deltar sporadisk, hvis du skal oppnå noen grad av mestringsfølelse er det viktig at du har hjelpemidler som gjør deg i stand til å ha noenlunde kontroll på gjennomføringen. Jeg tror de fleste vil være enig i at det ikke er mulig å innta en av de øverste plassene på resultatlista bare ved å benytte arrangørens tidtabeller men det å ha slike gjør at avstanden opp til toppen av lista ikke føles helt uoverkommelig for de som ikke behersker alle de finere detaljer ved hyppige hastighetskifter.

Jeg slutter meg til oppfordringen om ikke å lage et "kappløp" om å ha det "værste" løpet men heller satse på et opplegg som gir alle en fin opplevelse ved det å delta i Challenge uansett hvilken klasse du deltar i!

med hilsen
Jörn Gröttum
JornG

Innlegg monty » 2014 Feb 12, 22:32

Jeg registrerer diskusjonen om vanskelighetsgrad og forskjellige måter å lage løp/skrive kjøreordre.

Jeg siterer fra våre PO-løp i bl.a. 60-årene :

Kjøreordren skal beskrive løypa som kartleser så skal overføre til kartet løpet kjøres etter. Så skal kartleser overføre løypa til terrenget og lede fører på riktig vei. Passeringskontroller skal anvendes for å se at laget kjører riktig rute.

Klasse a - b - c fikk stort sett samme kjøreordre.

Det skal kjøres etter gjennomsnittshastighet som også er oppgitt i kjøreordren, det skal helst å unngås å bruke hastighetsskifter.. ( Det var aldri meningen at kartleser skulle være et regnegeni ) Å lese en tidstabell, det gjorde vi i alle klasser.

I PO-løp var det hemmelige tidskontroller langs hele løypa, det ble ikke brukt regularities.

Det løpet som etter min mening har riktig vanskelighet for de forskjellige klasser er Spiral Challenge. Hva angår utlevering av tidstabell, så mener jeg det er feil for alle klasser, spesiellt hvis arrangør bestreber seg på å bruke kun en hastighet på regularities. Det er enkelt gjennomførbart, med f.eks tillegg for passering av gårdstun o.l., i sekunder.

Tilslutt, det er beklageligvis slik at det i danske og hollandske lag brukes særs vanskelig orientering, noe som kan inspirere noen i Norge til å lage slike løp.
Det jeg registrerer at er absolutt vanskeligst i Norge er alle de unødvendige hastighetsskiftene. Bruk av elektroniske speedpiloter o.l. er strengt forbudt i de land vi skal sammenligne oss med. trippteller skal ha display for distanse med + og - mulighet.

Jeg tar gjerne diskusjoner

Mvh

Monty karlan
monty

Innlegg monty » 2014 Feb 24, 18:45

Hei Olve, Inge, Vidar og Jørn samt andre som er på disse nettsidene..

Jeg har skrevet ett lengre innlegg for distribusjon, men er ikke sikker på at de med mail-adressene sender dette ut sin helhet. Pga dataproblemer, har jeg ikke lenger mine gamle adresselister, dermed får ikke alle kjennskap til mine og andres tanker.

jeg er tilstede på montyka@online.no

Monty
monty

Innlegg olvekm » 2014 Feb 26, 02:55

Monty;

gledelig å registrere at en gammel "traver" er enig med oss litt mer uerfarne i faget... :)

Challengesporten er i utgangspuntket liten og svært vanskelig forståelig for andre enn de som tilhører "menigheten". For å skape rekruttering til sporten må vi ikke gjøre løpene så vanskelige som mulig, men gjøre dette mest mulig forståelig også for nybegynnere. Ett vesentlig element i dette er å skape mest mulig enhetlige løp, der reglement og "kjøreregler" er nogenlunde likt for alle løp (det må i alle fall være et minimumskrav at det er forståelig hvilken type løp en kommer til å møte på startstreken...).

I løpet av 2013-sesongen vil jeg påstå at vi hadde tre vidt forskjellige typer Challengeløp i Norge - som det nærmest er umulig og forstå kan arrangeres etter samme reglement;

a) løp med regularity, hastighetsskifter, tidstabell og uten orienteringsetapper (f.eks. Vinterchallenge og Challenge Lillehammer)
b) løp med orienteringsetapper, hastighetsskifter og tidstabell men med orienteringsetapper (f.eks. Spiralchallenge)
c) orienteringsløp med regularity, hastighetsskifter, uten tidstabell (f.eks. Fredriksten og Challenge Sør)

For min egen del vil jeg understreke at jeg synes alle disse forskjellige løpstypene har vært morsomme - men det er premissene og betingelsene for sporten vi må se på. Vi kan ikke den ene dagen invitere til løp som er i kategori c) og kalle dette Challenge mens vi neste dag inviterer til løp i kategori a) og kaller dette for samme type løp! Selv de som har drevet med sporten siden tidenes morgen blir forvirret av en slik variasjon!

For løpene i kategori c) tror jeg selv en mann med to fingre på hver hånd kan telle på fingrene antall kartlesere her til lands som behersker dette...

Når det gjelder utdeling av tidstabell mener jeg dette bør være et krav for alle klasser (kanskje unntatt A-klassen?) i alle løp med hastighetsskifter.

De to første kategoriene er type løp alle kan beherske (med den klasseinndeling og reglement rundt nivåforskjell vi har i dag) - la oss satse på denne type løp framover og ikke rene orienteringsløp som kan ta motet fra de fleste! :)

Olve
olvekm

Innlegg monty » 2014 Apr 29, 00:16

Hei,

det kan kanskje hende at jeg vil lage Challenge løp igjen. Jeg har en del tanker i hodet :

Jeg vil IKKE bruke GPS på tidtaking. De problemene vi fikk med utleier av dette i fjor frister ikke til gjentagelse. Jeg skal IKKE ha en situasjon hvor defekt GPS betyr brutt løp.
Det blir IKKE hastighetsskifter. Jeg lager nye skilt med 35 km/t osv. En regularity kan få noen kjedelige partier pga dette, men bare for korte distanser.
Da har vi 25-skilt og 35-skilt. " Normal " hastighet blir kanskje 42 - 49 km/t. Det vil da ikke bli delt ut tidstabeller for noen klasser. Tidstabeller finnes i dag både på nett og gjennom bl.a. Tom Granli.
Med manuell tidtaking, kun med sekund-nøyaktighet på hemmelige TK, kan vi få veldige like resultater. Men :
Ferdighetsprøver med bilkjøring, minst mulig kjegler o.l. , kan skille deltagerne om regularitiene blir like. NB Smarte hemmelige postplasseringer på regularities kan skille deltagerne !
Det vil ikke bli godtatt moderne instrumenter som ikke er i reglementets ånd, elektronisk utstyr er ok, men kun med avstandsdisplay. Alle former for GPS er ikke tillatt
Bilene vil bli kontrollert for riktig klasseplassering, spesiellt pga ferdighetsprøvenes betydning for resultatene.
Jeg tror det vil bli orientering, ganske enkel, etter Spiralchallenge formelen pluss litt til.....

Eventuellt område : Hadeland / Toten. Hvorfor ikke vinter ? Da blir lette løp vanskelige. Om det blir noe av ? Time will show.
monty

Innlegg Skruknott » 2014 Mai 01, 16:14

Hei alle sammen

Som nybegynner i sporten er det artig å følge diskusjonen blant dere som har litt og mye erfaring fra inn- og utland. Mesteparten av debatten går langt over mitt kunnskapsnivå, så jeg kan ikke mene noe om dette, og akkurat det er den store utfordringen med å være ny her.

Har kjørt to løp (treningsløp i Hokksund og Challenge Vestfold) nå og har lært masse, men føler at det er 75% igjen. ALLE jeg har møtt er veldig hyggelige og positive, men det er knotete å finne informasjon og ikke lett å bli klok på klasser etc. I Sandefjord tok vi fjerdeplassen i C2, hadde vi startet i C-klassen hadde vi (utfra poeng, og hvis poengberegningen er lik) tatt tredjeplassen... Er fortsatt ikke helt klok på etapper, vanskelighetsgrad, klasser etc.

Som nybegynner fortoner det seg som en jungel å velge riktig bil, utstyr m.m. så vi har kjørt med iPad og iPhone i stanardbiler, og ikke investert i tripp eller noe annet enda. Vi hadde ikke startet med dette om vi måtte kjøpt tripp til første løp for å prøve oss, så "alle hjelpemidler" virker logisk for meg i C2.

Miljøet, sporten og folkene her er fabelaktige - vi synes dette er veldig moro. Håper regler og oppsett er like flott fremover som det vi har møtt hittil, og håper det blir masse aktivitet på forum og nettsider så nybegynnere som meg kan finne frem uten å kjenne alle. Stor takk til alle positive og hyggelige folk vi har møtt så langt :-)

Mvh
Ole Jørgen
Skruknott

Innlegg olvekm » 2014 Mai 08, 02:53

Hei Ole Jørgen

En liten "oppklaring" når det gjelder klasser; C-2 og C er identiske når det gjelder vanskelighetsgrad. Begge klassene har fullstendig kjørebok med tulipanpiler på pålitelighets- og orienteringsetapper. C-2 er nybegynnerklassen der du skal være premiert tre ganger før du rykker opp til klasse C.

Opprykkspoeng beregnes ut i fra system som er angitt i reglementet. Systemet ift opprykkspoeng er kanskje ikke så enkelt og forstå i utgangspunktet... Men Oddvar Moland holder en viss oversikt over oss... :)

Ved opprykk til klasse B "mister" en ganske mye informasjon i kjørebok på orienteringsetapper, og må i stor grad basere seg på orientering ut i fra kart utdelt av arrangør. Der er kun "pilene" angitt, og en må via kartet finne raskeste vei mellom pilene (men noen veier er også markert med "x" og kan ikke benyttes...).

Ved opprykk til klasse A er det kun kart som gjelder på orienteringsetapper.

Min erfaring er at opprykket til klasse B er en stor overgang - der hovedutfordringen er å holde styr på både kjørebok og kart samtidig. Vanskelig - men moro :)

Når det gjelder bruk av GPS-baserte "duppeditter" er jeg helt enig med deg; i kl C-2 bør dette være fritt. En kan ikke forvente at noen vil investere i en brukbar trip for å prøve seg i sporten. MEN; dersom dere skal fortsette kjøringen vil jeg helt klart anbefale investeringen. En skikkelig tripteller gjør det enda mer moro!

Med hilsen

Olve

- - -
www.challengeportalen.no
www.mountain-challenge.no
olvekm

Gå til Challenge Norge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern