Challenge 2016 bekymringsmelding.

Diskusjoner og informasjon om challengeløp og challenge i Norge

Challenge 2016 bekymringsmelding.

Innlegg gordini » 2015 Okt 10, 08:03

Hei
Stille her på dette forumet, er det stille i Challengemiljøet også.
Hva er status for grenen?

Hvordan er utviklingen og rekruteringen, kommer det noen nye og fortsetter de å kjøre?
Er vanskelighetsgraden for stor slik at vi skremmer nybegynnerne?

Selv har jeg mistet interessen pga. manglende mestring, slik det er nå holdes det liv i konseptet for en håndfull A kjørere.
Jeg kjenner bare noen få som har greid å bryte gjennom og opp til det gamle PO nivået, Olve og Reidar sammen med brødrene Grøttum er de eneste jeg tar i farten fra den nye generasjonen.

Håper Stifinner'n blir et godt løp for C klassene, de er viktigere enn hvem som A klassen.
Kanskje vi skulle lage et Handicapsystem som i golf. 100 prikker pr 10 år fra første lisens dato.

Tror ikke jeg er alene.

Som har kjørt, kom med terningkast 1-6 for løpene, vanskelighetsgrad, trase, materiell og stemning.
1: [10.01.15] Vinter Challenge
2: [07.03.15] KNA Halden Vinter Challenge
3: [26.04.15] Vestfold Challenge *
4: [30.05.15] Fredriksten Challenge
5: [22.08.15] Challenge Lillehammer *
6: [05.09.15] John Unneruds Minneløp
7: [19.09.15] Challenge Sør *
8: [03.10.15] Spiral Challenge *
9: [20.10.15] Stifinner'n

Hilsen Vidar Holum
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Re: Challenge 2016 bekymringsmelding.

Innlegg Captain3054 » 2015 Okt 11, 09:48

Jeg er også en av dem som desverre har måttet kaste inn håndkle. Har ikke anledning til å kjøre gammel bil og reglene blir forandret slik at nyere biler får dårligere med poeng på ferdighetsetapper. Mens det er greit å kjøre med Rallyrigga bil og dekk. Har også opplevd at jeg syns det blir for knotete noen ganger men det er vel bare jeg som ikke greier å følge med
Erik Brun
Ringveien 19
1472 Fjellhamar
91100930
Captain3054

Innlegg DE83470 » 2015 Okt 16, 08:19

Hei.

Jeg kan bare si at min far og jeg storkoser oss med dette som en kjempefin teambuilding-sport for far og sønn. Ett og annet har vi vel alltids kunne sette fingern på med ett og annet løp, men stort sett koser vi oss stort. Vi har hatt litt problemer med å stole på resultatene som kommer etter at det hele ble mye mer elektronisk, men det går seg vel til må vi tro. Håper for vår del ikke at Challenge forsvinner selv om ikke nivåene kommer opp på "skikkelige" PO-løp som det nevnes her. Vi stiller i klasse C heretter, og jeg har en ambisjon om å stille i alle løp som inngår i cup´en i 2016 :-).

Mvh.,
Roger
DE83470

Innlegg carmencita » 2015 Okt 21, 16:27

Hei,

Vi har nettopp kjørt Stifinneren 2015, og hvis ikke det er ett løp for å rekruttere nye så vet ikke jeg.
Kjempe fint lagt opp, grei vanskelighetsgrad og greie veier. Resultat service akkurat der den skal være mtp å få utlevert sin egen utskrift ved mål ankomst. :-)

Men, en ting jeg sliter med, og kanskje flere med meg, er hvordan gps systemet fungerer og hvordan det blir kvalitets sikret etter mål gang.

F.eks. en htk er en hemmelig tids kontroll. Hva måler den? Jeg har forstått det slik den måler hvor en er i forhold til hvor en skulle ha vært. Så får en prikker i forhold til avviket (For tidlig i parentes og for sent uten parentes)
Så er spørsmålet; brukes den også til å måle fart? Måler den en gjennomsnittsfart fra forrige htk til denne htk'en?

Dette er sikkert beskrevet i ett eller annet regelverk, men kanskje det første som burde gjøres for nye lag er å forklare hvordan dette systemet virker, og at det blir (tror jeg) kvalitets sjekket i etterkant i tillegg til at resultatene gås igjennom sammen med nye lag etter endt løp.

Bare noen tanker fra meg :-)

Mvh,
GeirØ.
carmencita

Innlegg olvekm » 2015 Okt 21, 17:33

Det Vidar tar opp er viktig. I bunn og grunn handler det om rekruttering til sporten. Rekrutteringen er i dag forholdsvis liten, men av og til dukker det da opp noen nye som er ivrige. Forfatter av forrige innlegg er et eksempel på det – denne uka tok han og kartleseren turen fra Kristiansand for å kjøre Stifinner’n en tirsdags kveld… Imponerende!

Jeg har fremmet noen forslag/tanker til ferdighetsseksjonen, som jeg kanskje tror kan være gode virkemidler for videre utvikling av sporten:

*REKRUTTERING
Konkret forslag: C2 fjernes. Det innføres klasse "Debutant", der en må fullføre 3 løp for opprykk til klasse C. "Debutant" kjører løype på lik linje med andre, men har ikke sekundkjøring. Konkurranseelementet i klassen består dermed av å finne vegen og holde seg innenfor oppgitte ideal-/maxtider mellom de åpne tidskontrollene (ÅTK).

Jeg tror dette vil gjøre terskelen for å prøve seg i sporten lavere enn i dag. Det må ikke stilles noen krav til biler annet enn dagens reglement, slik at alle kan få prøve med den bilen de bruker til daglig.

*MER "ENSARTET" LØPSFORM
Jeg savner noe forutsigbarhet ift hvordan løpene legges opp. Dette går både på differensiering av kjøreordre, hvordan kjøreordren utformes, hvilke elementer som inngår i løpet etc. Dette går også først og fremst på rekruttering og tanken på nye i sporten; når man melder seg på et løp må man vite nogenlunde hva man går til!

Det finnes mange eksempler ift hva jeg mener her, men det vil ta for mye plass og gå gjennom og forklare dem.

På dette punktet tror jeg kanskje arrangørene burde sette seg sammen og bli enige om en "mal" for hvordan vi gjør det? Evt kan seksjonen gi sterkere føringer.

*NORGESCUP
Etter min mening gir dagens "private" cup for lite status. En Norgescup vil kunne gi mer oppmerksomhet rundt sporten og større markedspotensiale mot de som er mest aktuelle som utøvere; tidligere eller nåværende bilsportutøvere!

*KRAV TIL BILER I CUPEN
Jeg var ikke tilstede på fjorårets premieutdeling der jeg forstår at 1991-regelen i cupreglementet ble diskutert og "innført". Jeg forstår overhodet ikke bakgrunnen for denne? Om en yngre deltager vil bruke bilen som er nostalgisk for hans generasjon - hvorfor skal han ikke da få kjøre en 1995-modell Volvo 940? Selv om cupen ikke er "viktig" for nybegynnere virker det i alle fall ikke positivt på rekrutteringen at han skal bli straffet for å kjøre en nyere bil...

- - -

Avslutningsvis vil jeg takke alle konkurrenter og arrangører for en fin sesong :)

Vi er allerede godt i gang med planleggingen av Challenge Lillehammer 20. august neste år - denne gangen holder vi oss langt borte fra (kort)sinte Totninger og kjører alt av regularity langt til fjells... :)

Med hilsen

Olve
olvekm

Innlegg carmencita » 2015 Okt 21, 18:34

Hei igjen,
når det gjelder ferdighet så mener jeg at det ikke er riktig å konkurrere i årsklasse på bilene. Det burde gå etter hvordan bilen er satt opp. kanskje bedre å dele opp i standard bil, lett trimmet bil og rally bil. Blir kjedelig å alltid skal konkurrere med fullblods rally biler hele tiden.
Med hensyn til årsklasse, så tror jeg det ikke er det samme å kjøre løpet som det fremstår i dag i en volvo fra 1959 i forhold til en volvo fra 1995. Men C2 klassen bør få kjøre biler uansett års modell.

mvh,
GeirØ.
carmencita

Innlegg gordini » 2015 Okt 27, 06:50

Hei
Ville bare fortelle at jeg har gjennom flere å sendt invitasjon til løp til over 100 merkeklubber.
Prøvd å få inn termilista som en del av kalenderen til Norsk Motor Veteran (lykkes noen ganger) og andre i samme målgruppe.
Samt invitert presse som deltagere.

Men response er laber, hva tror dere det er som ikke fenger?

Det står jo 100 vis av biler i garasjene og ønsker seg en tur. På Lillestrøm i helgen var det rekordbesøk med over 40 tusen, så bilintressen mangler ikke.

Grubler på dette.....
Hilsen Vidar
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Innlegg Familien Myhrer » 2015 Nov 07, 20:07

hei. jeg er nybegynner og ingen ekspert på Challenge løpene. Jeg har alltid vært rimelig bil inntressert , ikke mest i rallye. Men mye i racing fra 1965 til 1985. Før Anders Grøttum fortalte meg om at han Kjørte Challenge og tok meg med på Hokksundsprinten - fordi Jørn Grøttum ikke kunne være kartleser på Lillehammer i 2013. Hadde jeg ALDRI HØRT OM CHALLENGELØP. Nå er jeg og kona hekta. Gøy å få kjøre gammel bil og elsker løps formen også. Det er også utrolig mye ålreite typer i miljøet. Hva man skal gjøre for å få mer innteresse og reklame for løpene er ikke godt å si. Vi må reklamere så godt vi kan - vi som er med. Jeg prøver å legge ut så mye jeg kan på Opelregisterets facebook side. Bjørn Lahus legger også veldig mye ut på forskjellige sider på Facebook. Er overbevist om at mange flere hadde likt dette hvis de hadde prøvd en gang først.
Jeg bryr meg ikke om at nyere biler blir brukt. Alle biler uansett årsmodell bør få full pott av poeng i nybegynner cupen og klasse c.
Klasse C3 for de som kjører uten trippteller kunne vært en ide.
Hvis det skulle vært flere løp som Hokksundsprinten- hva koster det å arrangere et slikt løp?
Siden det er egen premiering på Ferdighetsprøver. Bør de telle mindre prikker. Har hørt at i andre land er det 0.2prikk for hvert sekund.
Hadde det vært en ide å bruke Roadrally navnet. Er jo mere forklarende . Eksempel:Fredriksten Challenge/Roadrally?

For min egen del hadde jeg ønsket en halv time mindre kjøring og en halv time mer info etter løp. Når du tror du har kjørt veldig bra - og du får mye prikker - hadde det som ferskinger vært utrolig fint og få vite at tidstabellen på Pålitlighets ettappe 6 var feil. Jeg er heldig som har Grøttum gutta- som jeg spør om ting en uke etter vært løp - og som forteller meg utrolig mye. Men alle nybegynnere har ikke så gode venner i miljøet. De trenger mer info av dere som arangerer løp og av dere som kan dette. Jeg har nok for en gang skyld goder av å være skravlete. Hadde ikke jeg vært på Moland etter Spiralchallenge. Og hadde ikke Moland tatt meg med til Erik O Johannessen(håper jeg ikke roter med navn nå). og hadde ikke de 2 vært så utrolig greie å vist meg hvor jeg hadde kjørt feil - så hadde jeg aldri forstått det. Å få lagt ut kart over hvor vi skulle kjørt, på internett. Slik at vi kunne sett hvor vi skulle kjørt hadde vært utrolig fint. Jeg bruker over en uke før jeg er ferdig med å gå gjennom løpet. Så det hadde vært fint å kunne forstå lettere hva jeg gjorde feil. Slik det er nå så kan det jo være mulig at Grøttumgutta begynner å låse døra når jeg kommer.

Men når det kommer til vår deltagelse- så ser vi fremover til 2016. Og kona har bestemt å løse sin først lisens i 2016. Så vi liker løpene og folka i miljøet.

Mvh Ole Reidar Myhrer
Familien Myhrer

Innlegg Familien Myhrer » 2015 Nov 07, 20:35

Min mening om løpene i 2015.
1: [10.01.15] Vinter Challenge : :Deltok ikke
2: [07.03.15] KNA Halden Vinter Challenge
3: [26.04.15] Vestfold Challenge *
4: [30.05.15] Fredriksten Challenge
5: [22.08.15] Challenge Lillehammer * : Var mitt 3 løp på Lillehammer. Regner med at jeg vil nyte 2016 som jeg gjorde i 13 og 14. Har alltid anbefalt dem
6: [05.09.15] John Unneruds Minneløp : Når uhellet med kjørebok var der.Så kunne det vært stoppet- takk kaffe hos Unnerud - kjørt siste ferdighet og fått premie utdeling på kvelden.
7: [19.09.15] Challenge Sør *
8: [03.10.15] Spiral Challenge *
9: [20.10.15] Stifinner'n
Hokksund sprinten. Har nå kjørt den 3 ganger- Informasjonen til oss nybegynnere blir bedre for hvert år. Alltid vært bra løp.

Jeg vil bare gjøre en ting klart. Hadde jeg syns noen av løpene vært dårlig - så hadde jeg ikke kommet tilbake- SKAL PRØVE Å KJØRE ALLE LØP I 2016.
Vil takke alle arrangører for at dere lager så mye moro for meg.

Når man er nybegynnere som oss og de jeg har hatt med meg i år - så er det veldig gøy med premie utdeling - hvis vi er heldige å få noen. Blir litt tregt å få den lenge etter. Litt tidligere slutt og litt mer info om kjørebok/ tidstabeller som er feil. og annet vi kan lære av.
Dette skriver jeg fordi jeg tror dere det gjelder tåler det. På stifinneren ble det gitt masse prikker på noen biler på pålitlighet nr2. Det var en rett fram vei. Ennå har noen fått prikker for manglende passering. Dette burde dere trolig sett. Nå blir det sent samme søren på stifinneren. Men med litt mer tid før premie utdelingen kunne dette vært sett og rettet på. Det er ikke den siste halve timen med kjøring som gjør et bra løp.

Egentlig har jeg så mye å lære så jeg burde holdt kjeft og ikke skrevet noe her på forumet. Men det er liksom ikke meg. Håper jeg ikke har fornærmet noen.

Mvh en fornøyd deltaker : Ole Reidar Myhrer
Familien Myhrer

Innlegg olvekm » 2015 Nov 07, 22:34

Dette bør ingen bli fornærmet av, Ole Reidar - gode og konstruktive tilbakemeldinger! :)

Ang ferdighetsprøver; det har tidligere blitt tatt til orde for å ta disse helt ut av løpets totalliste iom at det er egen premiereing. Tenke den tanken igjen? Men enig med deg, Ole Reidar - gjør for store utslag i for mange løp!

Meget hyggelig at det kommer nye og ivrige folk til sporten - og så raskt starter i B som dere har gjort! Blir en spennende kamp i B-klassen sesongen 2016! :)
olvekm

Neste

Gå til Challenge Norge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern