Challenge utviklingen i 2012

Diskusjoner og informasjon om challengeløp og challenge i Norge

Challenge utviklingen i 2012

Innlegg gordini » 2011 Nov 09, 00:29

Hei
Da har vi lagt bak oss en sesong og starter snart opp en ny.

Vi har gjennomført en terminliste, vi klumpet kansje sammen noen løp litt tett på slutten.

I løpet av høsten ble gjennomført 2-3 møter for å forsøke å fremme rekrutering og utvikling av sporten, samt en bilsportskonferanse.

Vi har testet alternative løpsformer ga det noen retning?

Har vi lært noe, gjør vi noen endringer eller står vi på stedet vil, vil?

Har vi noen oversikt over hvor mange nye deltagere som kom til i 2011?
Vet vi hvorfor de begynte med challenge?

God natt, nå kan dere gruble litt og komme med gode ideer.

PS
Vi har 3 sider med innlegg fra i høst på den andre tråden, kan en ta opp hansken og oppsummere hovedpunktene derfra her?
ta-tak-i-challengesporten-i-norge-t165.html
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Re: Challenge utviklingen i 2012

Innlegg Captain3054 » 2011 Nov 16, 12:39

Jeg sitter å funderer på om jeg skal melde meg på Vinter challenge. Har bare Avensis stasjonsvogna uten utstyr å kjøre med nå men det hadde jo vært gøy å prøve seg litt da.
Erik Brun
Ringveien 19
1472 Fjellhamar
91100930
Captain3054

Innlegg inmo » 2011 Nov 16, 15:13

Ja, jeg var lettsindig nok til å starte debatten i vår, og kan godt oppsummere mine inntrykk fra den og andre diskusjoner:
Rekrutteringen er slett ikke så dårlig som vi har lett for å tro. Jeg telte 47 ulike deltakerlag tilsammen i C/C2 i 2011-cupens 7 løp. Og fortsatt sitter det mange både med og uten startklare biler som kan rekrutteres.
Jeg oppfattet at alle som engasjerte seg i de nevnte diskusjonene var for at det bør bli færre sære orienteringsdetaljer, og mer billøp. Det betyr at løpene bør legges opp med krevende pålitelighetsetapper med et visst orienteringselement
Pålitelighetetappene bør gå på varierte veger slik at det blir stilt krav til sjåføren også. Lavt snitt på gode veger over lange distanser blir kjedelig.
Jeg oppfattet også mange meninger om ferdighetsetappene: Rygging og labyrintetappene, der ingen fant riktig veg. var ikke spesielt populære. Litt fart, og litt distanse er nok ønsket fra de aller fleste.
Flere nybegynnere spør også om løpene må være 25-30 mil lange. Det skaper behov for tidlig start og tilhørende overnatting for alle som ikke bor tett ved startstedet.
Noen av oss mener også at det er viktig at vi ser og blir sett av et større bilsportmiljø. Challengeklasse i ordinære rallies er svaret. Rally Grimsad var kjenpefin opplevelse for oss som kjørte der, og Rally Hadeland blir et fint tilbud på ekte vinterføre.
Så til klasseinndelinger og utstyr:
Monty har gått inn for bilklasser i stedet for ABC. Det har jeg langt på veg sans for. Da løser vi også spørsmålet om orientering eller ikke: Da må jo alle ha lik kjøreordre.
Det har også vært diskutert krav til triputstyr. Vi må selvsagt følge med tiden og tillate løse og faste GPS og elektronisk fastmontert trip. At mange av oss synes det er artig å kjøre med gammelt utstyr i gamle biler er helt ok, og vi får helt sikkert lov til det videre også. Men vi må ikke late som om en teknologisk utvikling ikke er der, og tvinge alle inn i det retrospektive sporet. Vi kan ikke la de mer eller mindre sære utenlandske løpene som krever steinalderutstyr styre utviklingen av norsk challenge. De som skal delta der får rigge etter de reglene som gjelder i det respektive løp.
Oppsummert ser det ut som om vi vil ha:
-Ingen orientering, men krevende kjøring og kartisutfordring på p-etappene.
-Kortere løp med mulighet for tur/retur på dagen
-Ferdighetsetapper som ligner på billøp, gjerne på varierernde underlag og lengde.
-Challengeklasse i flere rally
Med hilsen
Inge Møller
inmo

Innlegg monty » 2011 Des 19, 11:04

Hei,

jeg registrerer at det har vært flere møter om emnet challenge og rekruttering. Jeg arrangerte ett av de, og hadde også ett løp i samme ånd og utførelse.

Det ble noenlunde godt mottatt, spesiellt hva angikk førerprøvene og det faktum at ALLE klasser fikk kjørebok på hele løpet.

I hvilken grad denne formen får noen utvikling vet jeg ikke. NAF A & B vinterløp arrangeres iallefall uten orientering, rutebok for hele løpet , så da får vi se da.

Noen av de nye i sporten er negative til mine utspill, og holdt seg således vekk fra NAF Oslo høstløp.

Jeg mener likevel at rekruttering vil være enklere med løp uten vanskelig orientering og med ferdighetsprøver hvor sjåføren får kjøre en løype uten at det er vanskelig å finne frem.

Nå er det slik at en gruppe ferske deltagere ønsker en utvikling hvor mine tanker ikke er velkommen, og da blir det vel slik mener de.. Dog er det gudkjelov slik at det er Moland og kompani som leder an, og det er bra !

Monty Python
monty

Innlegg Tom Gulbrandsen » 2011 Des 31, 12:49

Hallo alle challengeinteresserte

Vil gjerne nå, helt på tampen av året, benytte anledningen til å slutte meg helhjeret til de to siste innleggene fra både Inge Møller og Monty.
Monty lagde NAF Høstløpet i oktober slik jeg, og heldigvis mange andre, mener challengeløpene bør være.
Vi kjørte på morsomme og fine veger. Det var passe utfordrende orientering for kartleserne på pålitelighetsetappene og førerprøvene var morsomme og ikke minst "kjørbare".
Så nok en gang; all ære til deg Monty for initiativet til å kjøre challengeløpene etter roadbook og med morsomme "kjørbare" ferdighetsetapper.
Jeg håper inderlig flere arrangører følger det eksemplet i 2012.

Inge skriver i sin kommentar at løpene bør legges opp slik at vi som ikke bor i Oslo-regionen kan kjøre hjemmefra om morgenen, kjøre løpet og reise hjem om kvelden.
Helt enig Inge, men hva skjer så med Vinterchallenge?
Børge og jeg hadde planlagt å kjøre Vinterchallenge, men når vi må møte i Sandvika kl. 06.00 om morgenen og ikke være hjemme på Hamar før tidligst kl 22.00 på kvelden har vi valgt å bli hjemme denne gangen.
Kostnadene for å overnatte i Oslo er betydelig høyere enn f. eks i Halden eller ved Spydeberg og for oss blir det litt "heftig" å stå opp kl. 03.00 på natten for å rekke teknisk kontroll og innsjekk for deretter å komme hjem nærmere midnatt.
Så jeg håper dere i NAF Asker og Bærum tar dette poenget og legger starten litt senere på dagen neste gang.
Børge og jeg utsetter derfor vinterkjøringen til Rally Hadeland 18. februar.

Jeg vil til slutt ønske alle i challengemiljøet et riktig godt og fredelig nytt år og håper at vi sees ved mange anledninger i 2012.

Nyttårshilsen fra
Tom Gulbrandsen
Tom Gulbrandsen

Innlegg gordini » 2012 Jan 02, 15:06

Hei
Må vi organisere innkvartering Tom?

Synd jeg ikke leste dette før.

Godt Nyttår og forresten, det er slik når vi skal møte på Essoen på Brummundal kl 07:00 for hjelpe til med Rally Hedemark at da må vi opp i otta.
Slik går nu dagan, men vi kunne kanskje ordnet et par senger i Bærum eller på flatseng i kantina på NAFsentret.

Hilsen
Vidar Holum

Startnr 11 i Volvo Original.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Innlegg monty » 2012 Jan 05, 00:14

Hei på dere.

Jeg er veldig glad for alt NAF A & B gjør og har gjort for landeveisbilløp i Norge. Selv har jeg vært med der siden starten i 1970. Jeg vil likevel her få si hva jeg også har sagt direkte til klubben,
dere kunne jo vurdere å starte på et sted hvor også selve billøpet . Stifinner'n eller Vinter Challenge, starter.

Å starte i Sandvika med 30 - 40 km transport eller hva det nå blir, samt samme avstand tilbake, kan vel vurderes iallefall.
Å starte på Gamle Lierkroa, eller på bensinstasjon/kro på Sundvollen burde kunne diskuteres, iallefall.
Start kl 10.00 og innkomst kl 17.00 hadde vært fint. Vinterløpet har sine siste 2 ?? prøver i Lier, 3 km fra Lierkroa.

Vinterløpet nå uten orientering fordrer iallefall ikke så mye kartfoberedelser for kartleser, det er bra. Jeg bor 700 meter fra Sandvika, og bikkja vil opp tidlig uansett så jeg skal nok være på plass.

Tilslutt, dette er ingen kritikk, bare innspill. Selv er jeg jo ganske sta men det er de jammen i Sandvika også !

Gleder meg til lørdag'n
monty

Gå til Challenge Norge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern