Challengeklasse i ordinære rally

Diskusjoner og informasjon om challengeløp og challenge i Norge

Challengeklasse i ordinære rally

Innlegg knut » 2012 Feb 24, 00:21

Challengeklasse i rally er nok en god idé, og det fungerte greit i Rally Hadeland. Det blir jo svært enkle løp, med lite orientering, og det er umulig å kjøre feil inne på etappene.
Likevel må vi si at det ble suksess i Rally Hadeland, med fine veier, og det var gøy at såpass mange stilte opp.
Mitt ønske er dog at man ikke setter hastigheten så lav at det blir kjedelig å kjøre, og det ser ut for at vi er på tur med bestemor.
Jeg synes at annen omgang denne gang ble slik. Det gikk altfor smått.
Hovedregelen må være at hastigheten settes helt opp mot 50, som er den høyeste lovlige hastigheten som kan settes. De som synes det stedvis blir for fort, får sette ned farta og ta prikkene de får. De som klarer å holde hastigheten får da kredit for kjøreferdighetene.
Vær ikke redd på våre vegne for at vi kan kjøre av. Det kan vi stå for selv, og begrense farten der det er nødvendig.
Noen som er enig ?
Hilsen fra Volvo PV.
knut

Re: Challengeklasse i ordinære rally

Innlegg olvekm » 2012 Feb 24, 00:52

I enkelte mindre rally tror jeg også dette er en god idé - som ikke gir noen ulemper for arrangør.

Forutsetningene for at det skal bli vellykket tror jeg er;

* personer med kjennskap til challenge er med i løpsledelse/sportskomité
* egen koordinator/deltagerkontakt for challengeklasse

Så lenge det tas hensyn til challengeklassens tidsforbruk i tidsskjemaet (noe som bør være svært enkelt på ordinære SS), kan jeg ikke se annet enn at dette er positivt for arrangøren: Flere biler til start og større overskudd (eller kanskje nettopp de ekstra bilene som skaper et overskudd i arrangementet...)!

Hastighetene ble nok i laveste laget på Hadeland, men Tom hadde nok tatt utgangspunkt i at veienes beskaffenhet skulle være mye dårligere på andre gjennomkjøring. Det er tross alt sjelden veiene i vinterrally holder så godt som de gjorde på lørdag!

Jeg skal ta med meg ideen om challengeklasse i "smårallies" videre inn i Rallykomiteen i NMK, så får vi se om flere arrangører der slenger seg på "trenden"... :)

Olve Klevmo Møller
olvekm

Innlegg monty » 2012 Feb 26, 17:39

Knut,

jeg er hjertens enig. Hele Rally hadeland hadde tålt 50 km/t. Hvis det i et rally er vanskelige steder, er det gult flagg. Over gårdstun etc er det bare å vise hensyn. Greit å innføre at det er minimum 500 meter til evt hemmelig kontroll etter gårdstun / gule flagg / eller lignende.
Faktum er jo at 50 km/t vil gjøre endel av løpene ganske spennende og trivelige. Dessuten, challengebilene varmer opp arrangør, postmannskaper, vakter og publikum. De få gangene veteranklasse i rally har kjørt først, har det hatt positiv betydning for ovennevnte, mener og tror jeg.

La det dog være klart at challenge-konsulent Tom Berge på forhånd bekreftet at han var fersk i å " sette " hastigheter. Han var positivt helt vesentlig for at en rallyarrangør skulle kunne ta oss med og ha en god følelse. Også i fremtiden må det være en aktiv challenge-konsulent i arrangementskomiteen fra starten av planene. Det er jo noen sjåfører som liker å kjøre bil, de betaler ofte hele kaka, også er det kartlesere som av og til - ganske ofte, roter det til. Da er det litt surt, hvis man tar det litt alvorlig, da, at løpet er en ren kartleser-greie.

Konklusjon : Mer kjøring for alle. Vanskelig orientering i de rene challengeløpene i klasse A og B. Også i disse løpene ferdighetsprøver for sjåførene, uten orientering med dårlig tegnet løype og dårlige kjegleplasseringer. Konf Sørlandsløpet og " Unnerud " - løpene i 2001. Disse arrangørene har nok fått det med seg allerede. !

Så har jeg hengt ut huet igjen. Feilen med dette forumet er jo at det er ingen som svarer. Spsiellt de nye superteamene i " Billerud " - sferen ønsker jo å få opp interessen, da får de tone flagg og vise hva de kan /ønsker.

Monty
monty

Innlegg Henning » 2012 Feb 27, 00:28

Vedrørende hastigheter i ”Challengeklasse i ordinære Rally” vil jeg vel for min del si at en burde hatt minst 60 km/t for challenge-klassen. Gjerne 70 km/t for min del. Da blir det som Knut ønsker, en mulighet for at den beste sjåføren vinner. Her kjører en på helt avsperrede veier, og da kan jeg dessverre ikke forstå at det er ikke mulig å få til en høyere hastighet på disse løpene, der en tross alt kjører på sperrede veier. Utenlandske løp har inntil 70 km/t
Dette tror jeg også er veldig viktig for rekrutteringen. På generelt grunnlag vil jeg si at høyere hastigheter har selvsagt noe med økt morrofaktor å gjøre, og økt morrofaktor har selvsagt noe med økt deltagerantall å gjøre.
Noe å tenke på for de som arrangerer.

Henning
Henning

Innlegg inmo » 2012 Feb 27, 16:07

Mange fornuftige innlegg her nå! Jeg tror både det minkende rallymiljøet og vi i challenge vil ha fordeler av flere rally med challengeklasse. Argumentene som at det er vanskelig å tilpasse til tidsplan, og at det kan bli krøll med challengebiler foran storfuglene i rally er bare tull: Vi er jo den eneste klassen som kjører på sekundet hele vegen, og er de desidert mest forutsigbare. Så til hastigheten: 50 km/t er artig og ok, men det holder. Vi må ikke glemme at vi kjører helt uten sikkerhetsutstyr og på husmorpigg. Hvis vi skal heve snitt over 50 vil diskusjonen om godkjente stoler og seler, FIA-godkjent bur, balaklava, hjelm og HANS komme for fullt. Da har vi ødelagt hele challenge-ideen. Jeg tror det her er snakk om å ballansere på strak line: Challenge i rally må skille seg nok ut hastighetsmessig til at det fortsatt aksepteres å kjøre uten sikkerhetsutstyr både på bil og personell.
Inge
inmo

Innlegg monty » 2012 Feb 28, 21:57

Kjære Henning.

Angående hastigheter er du dessverre helt på jordet. Maks 50 km / timen er bestemt fra FIA og datterselskap FIVA. Har også med forsikring å gjøre. Du hadde kost deg på Hadeland med 50 km/t i snitt uansett.

Jeg har selv kjørt Tour de Corse som kartleser, med 50 i snitt. Frank Fennell og jeg vant, det gikk fort nok for oss. Da ville det også vært mer enn fort nok for 99 % av nordmennene med deres challenge-biler. jeg har hørt om disse gærningene i Italia , Spania osv, hvilket regelverk de bruker har jeg ikke greie på, men internasjonale challenge-regler er det ikke.

Selv leste jeg kart på Hadeland, eller tidstabell, da. Satt og drømte om å bruke min rally-Ascona, med fullt på 3dje,4de og femte. Men slik blir det dessverre ikke. Gjør som Tore Johannessen. Han kjøper seg kanskje en gammel rallybil etc etc. for å kjøre i veteranklasse rally her hjemme. Min Ascona er også for salg. Skandinavias best bygde Ascona A, tror jeg.

Lykke til

Monty
monty

Innlegg Henning » 2012 Feb 29, 00:13

Vel, da vil jeg fortsatt anbefale deg å kjøre Rally Portugal som har 60 km/t og opptil 16 hastighetskifter på noen av etappene. Det er morro og virkelig en stor utfordring, hoteller ferdig booket, lunch og middag inkludert i startavgiften.
At noen mener at 50 km/t er nok er vel og bra, men har en ikke evner til å tenke nytt og anderledes
kan en liksågodt bare legge seg ned og dø. Og da tror jeg også challengesporten i Norge dør. Verden går framover, og kanskje vi her på bjerget burde hente inspirasjon fra utenlandske arrangører og se nærmere på regelverket de bruker, og ikke være så sidrumpa og si at sånn har vi gjort det i Norge før og "sånn er det bare".

Løpene de arrangerer tiltrekker seg deltakere fra hele europa, Tour de Corse regner med ca 200 deltakere i år
var det arrangøren fortalte meg i Monaco. (Da har de jo gjort noe riktig som deltakerne liker) Portugal tror jeg har en maxbegrensing på ca 130 hvis jeg husker riktig.
Tror selvsagt ikke at vi får 100 mer deltakere hvis en øker hastigheten litt, men kanskje det hjelper litt.
Det kan kanskje senke snittalderen litt blandt deltakerne.
Hadeland på snøføre i 50 km/t er helt sikkert litt mer morro enn Flesbergsprinten i 50 km/t.
Kjørte selv Flesbergsprinten et år da de hadde Challengeklasse, det fristet dessverre ikke til gjentakelse, det er ingen utfordring å holde 50 km/t der. Og det er kanskje det noen ønsker, en litt større utfordring.

Selv tror jeg det er en utdøende rase de som synes det er morro å kjøre 50 km/t på en veg der en glatt kunne kjørt 60 eller 70 km/t. Og hvis en i tillegg dagen etter løpet kan oppsøke den samme veien og ikke få fartsbot hvis en kjører 70 km/t på den veien sier det vel sitt, eller ? Portugal, spania, italia, frankrike har veier der det er en stor utfordring å kjøre 50 km/t og større utfordring å kjøre 60 km/t, vi har her hjemme ikke flust med slike veier, så da burde vi kanskje kompensere litt med mer fart, slik at morrofaktoren blir opprettholdt.

Ja, jeg er klar over at det er noe som heter rally, men er det ikke challengesporten vi diskuterer her ?

Henning
Henning

Innlegg knut » 2012 Mar 01, 00:16

Jeg synes det sporer av litt. I Hadelandsrallyet var hastigheten satt unaturlig lavt, til 38 km/t (såvidt jeg husker) i annen runde. Det ble latterlig lavt.
Vi må nok holde oss til regelverket, men jeg mener arrangørene må legge hastigheten opp mot det maksimale. Det må ikke bli som det har lett for i samfunnet ellers, at alt er farlig. Vi må iallefall ha opp til det maximale. Sett eventuelt opp noen kjegler som gjør det vanskeligere!
Jeg er forøvrig tilbøylig til å være enig med Henning i at det blir for kjedelig å kjøre svært sakte på en fin vei. Det innbyr ikke til gjentakelse om dette skal bli normen.
knut

Innlegg inmo » 2012 Mar 01, 12:01

Siden jeg kjører både rally og challenge er jeg interessert i temaet snittfart på SS i challengeklassen. Ikke heng dere for mye opp i Hadeland: Der ble det overraskende nok svært bra veger også etter en gjennomkjøring. I andre rallies og under andre forhold kan det være ganske annerledes. Jeg ser at vi som kjører i veteranklassen med skikkelige rallydekk ofte har snitthastigheter som ligger helt nede i 70 km/t på enkelte SS. Da kjører vi for fullt og har alt sikkerhetsutstyr på plass. Jeg gjentar at vi må sørge for at skillet i hastighet mellom challenge og rally blir stort nok til at vi får fortsette som vi gjør—uten noen krav til bil eller personlig utstyr ut over det vegtrafikkloven stiller.
Jeg tror at challenge i rally har en egenverdi langt ut over at vi som sitter bak rattet ønsker å ha følelsen av å kjøre fort. Det er vel ikke derfor vi er der og deltar i challengeklassen? Challenge er samspillet mellom kartleser, fører, klokke, trip og en bil som er god nok til å holde snitthastigheten. Det er en egen bilsportgren som skiller seg klart fra rallys intensjoner: Å kjøre fortest mulig fra A til B. Verdien av å ha challengeklasse i rally er at vi får et utvidet løpstilbud, vi blir en del av et større bilsportmiljø, og at vi får vist fram sporten, bilene og oss selv til et publikum.
Inge
inmo

Innlegg gfhuse » 2012 Mar 05, 10:53

Til diskusjonen om hastigheter har jeg mottatt følgende fra Dag Lindahl:

Som deltagare i tidigare upplagor av SVK-Pokalen hoppas jag att du vill delta även i år!

Nyheter för i år:
• Rallyt går på asfalt, med få undantag
• Högsta medelhastighet höjd från 50 km/h till 60 km/h

I övrigt blir det ungefär som tidigare år, men förhoppningsvis har vi lärt oss en del

Rallyt går lördag den 26:e maj i trakterna av Västerås

GFH
gfhuse

Gå til Challenge Norge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern