Erter vi på oss folk?

Diskusjoner og informasjon om challengeløp og challenge i Norge

Erter vi på oss folk?

Innlegg inmo » 2012 Mai 02, 12:00

Vi som kjører challenge pleier å mene at vi driver den mest fredsommelige av all bilsport, at det attpå til er forholdsvis voksne og sindige personer som driver sporten, og at våre gamle ærverdige biler bør fremkalle varme følelser hos alle som ser oss. Men jeg våger likevel påstanden at vi har en urovekkende tendens til å erte på oss folk. Vi husker SP-politikeren som slo bulk i taket på Tom Gulbrandsens Boble, og gubben som fikk med seg barnebarna på å legge digre kampesteiner i vegen for oss. Og nå sist i Challenge Sør: En illsint innfødt med ATV som stengte vegen for flere av oss, og prøvde å kjøre på minst en av deltakerne. Han var sint han!
Årsaken er egentlig ikke egnet for spøk, men for alvorlig ettertanke: Jeg har aldri opplevd lignende reaksjoner i rally. Jeg tror det skyldes at det da kjøres på avstengte veger som blir annonsert minst en uke i forvegen. Det er sperrebånd og sikkerhetsvakter overalt, og folk flest aksepterer galskapen fordi den er organisert og i betryggende former. Challenge framstår helt annerledes for folk flest: Som lyn fra klar himmel dukker det opp løpsriggede biler som holder hastigheter som ikke alltid oppfattes som forsvarlige. Vi kjører på åpne veger med motgående trafikk, på kjerreveger og grasbakke der det blir spor etter oss, og vi opptrer ofte ganske bøllete i trafikken for å holde våre snitthastigheter eller rekke TK innenfor idealtiden.
Kan vi gjøre noe for å unngå å bli betraktet som uansvarlige egoister som dyrker vår sære hobby på lokalbefolkningens bekostning?
Inge (lett bekymret)
inmo

Re: Erter vi på oss folk?

Innlegg JornG » 2012 Mai 02, 20:45

Hei Inge og alle dere andre!

Jeg er redd du har et poeng, om man kan få uttrykke seg slik. Vi slapp ATV førerens vrede denne gangen men var nær ved å kollidere med en stor traktor.

Det er moro å kjøre bil, særlig når man kan få utnytte bilens egenskaper å kjenne at man "er med" Imidlertid må ikke glemme at vi er midt blandt alle andre, gående, syklende, rulleskiløpere osv. Vi har ikke råd til en tragisk hendelse.

Jeg mener at arrangørene får sette gjennomsnittshastigheter som av publikum ikke oppleves som generende eller faktisk farlig, vi som deltar må bare akseptere at enkelte strekninger oppleves som "kjedelige".
I enkelte distrikter vil det kanskje være mulig å stenge en veistrekning et par timer, da kunne vi kanskje kjøre med 70 km/t i snitt på denne. Dermed kunne man oppnå enda større variasjon i løpets enkelte elementer.

Uansett så tror jeg det er fornuftig å diskutere utviklingen i en sport med jevne mellomrom slik at en går i en retning som kan aksepteres også av de som ikke elsker gamle klassiske rallybiler.

hilsen
Jørn G
JornG

Innlegg knut » 2012 Mai 04, 20:45

Jeg er enig i at vår form for bilsport ligger i et slags grenseland. På sørlandet kjørte jeg i kl.A, altså først, og unngikk sint ATV-fører, og dette går som regel mest ut over dem i kl.B, som kommer sist. Da har "kongene av veien" våknet og setter gjerne traktoren på tvers. Har selv opplevd dette. Vi kan ha alle de tillatelser vi kan få av veistyret og grunneiere, men "kongen av veien" aner ikke noe om dette og hisser seg opp over biler med nummer på døra. At det nok av og til går litt i overkant fort i svingene kan nok forekomme, når vi skal ta igjen tapt tid.
Jeg vet ikke om ideen med stengte veier er så lett å få til, men er kanskje noe å tenke på? Vi må for all del prøve å oppføre oss, og ikke kjøre fort over gårdsplasser og andre steder i nærheten av gårder. Ikke alle liker grus-sprut.
I de sydligere land er innstillingen til bilsport en helt annen, men også her ser vi innimellom selvutnevnt politi.
I dagens samfunn har bilen blitt til en pest og plage, og alle vi burde sitte pent hjemme og se på underholdningsprogram på TV, og ikke rase rundt på "min" vei.
Vi sliter nok litt med dette.
Knut
knut

Innlegg gordini » 2012 Mai 12, 14:40

Hei
Når dere sammenligner med rally er jo kravne og praksis litt andreledels.
I forbindelse med Rally Telemark som jeg kan sammen med John Erik, har vi besøkt 150 grunneiere og oppsittere kanskje 2 ganger så det er en omfattende jobb til tross for det heldigvis er noen grunneierlag slik at vi treffer flere på en gang.

Det er en omfattende vei å gå for et lite kveldsløp, men mitt råd etter å har kjørt noen runder i Lier eller på Ringerike er at løypeleggere kanskje har et brev som puttes i postkassene til oppsittere ol. Der vi erfaring er inne i et nabolag bør det vurderes.
Midt i problemet befinner muligheten seg.
gordini

Innlegg inmo » 2012 Mai 16, 08:41

Jeg anbefaler arrangører å bruke lokale medier som kanal for info. Hvis man tar kontakt med lokalavis(er), aktuelle nettsidder og får generell omtale av løpet i forkant, vil flere vite om at noe kommer til å skje, og litt mer om hva det går ut på. Det gjør at overrumplingseffekten blir mindre. Det vil gi mindre irritasjon og færre konfrontasjoner. Dette er gratis informasjon og pr for vår sport. Koster litt jobb, men hvis arrangøren tidlig i planleggingen peker ut en til å tenke litt på mediadekning forut for løpet, vil det ikke være uoverkommelig. Pressemeldinger etter løpene med resultater etc vil også underbygge forståelsen for sporten.
Det norske folk må få øynene opp for at challenge er en vakker sport som utøves av noen av landets hyggeligste særinger!
inmo

Gå til Challenge Norge

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Opprett ditt eget phpBB 3 forum gratis her | Personvern